Moeten we nou weer naar een training? Zucht…
Waar vier generaties samenwerken, is één aanpak niet de meest effectieve manier om iets gedaan te krijgen. Het vraagt daarom om maatwerk, afgestemd op de waarden, behoeften en drijfveren van elke leeftijdsgroep. Maar als je het juiste gevoel op weet te roepen, dan wordt loopbaancoaching niet gezien als een verplichting, maar juist als een kans.
Nalatenschap
De babyboomers, dat zijn de mannen en vrouwen die nog gewoon de telefoon op durven te nemen, werken met toewijding en een arbeidsethos waar je u tegen zegt. Ze kennen je bedrijf van binnen en van buiten en hebben het faxapparaat zien komen én gaan. Deze vaak loyale krachten hebben zoveel ervaring, het is zonde om dat verloren te laten gaan. Breng loopbaancoaching onder de aandacht als een manier om hun ervaring, kennis en kunde op een betekenisvolle manier over te kunnen dragen. Het is als het ware hun podium om kennis te borgen en de rol van mentor te omarmen. Als coaching ertoe leidt dat ze hun nalatenschap binnen de organisatie mooi kunnen vormgeven, dan ontstaat er ruimte voor reflectie en trots. Een manier om bewust na te kunnen denken over wat ze willen nalaten aan de collega’s die het straks, later, over gaan nemen.
Niet weer…
De stille kracht tussen twee luidere generaties is Generatie X. Een efficiënt en onafhankelijk werkend volk. Een generatie die ook nogal eens cynisch kan zijn. ‘Moeten we nou weer een training volgen?’. Deze meesters in Excel weten wat burn-out is, ze posten er alleen niet over. De X-ers houden van no-nonsense, ze zijn pragmatisch en taakgericht. Ze willen weten wat iets hen oplevert. Presenteer loopbaancoaching als een strategisch instrument om regie te houden over hun loopbaan. Handig in het kader van herpositionering, duurzame inzetbaarheid of balans. Want dan is het relevant en waardevol. Zeker als de coaching praktisch is ingericht. Dat helpt deze generatie te weten te komen waar ze over vijf jaar staan.
Persoonlijke routeplanner
Millennials werken alsof het werk hen gelukkig moet maken, het liefst op een maatschappelijk relevante manier. Ze plannen hun vakantie bij voorkeur vóór hun deadlines en willen feedback ontvangen alsof het Spotify-playlists zijn: gepersonaliseerd, frequent en positief. Loopcoaching is voor hen een persoonlijke routeplanner richting betekenisvol werk. Presenteer het als een kans om hun drijfveren te ontdekken, ambities te verkennen en bewust te kiezen. Deel vooral de verhalen van jonge collega’s die door coaching een verrassende en inspirerende stap hebben gezet. Laat weten dat loopbaancoaching energie geeft en duidelijk maakt waar ze naartoe kunnen en willen groeien.
Hoor mij!
Generatie Z is geboren met wifi en werkt het liefst met drie schermen tegelijk, terwijl ze een podcast luisteren over productiviteit. Ze zoeken vrijheid, snelheid en willen impact maken, maar wel met begeleiding. Frame coaching als een flexibele tool om zichzelf beter te leren kennen én hun plek op de werkvloer te vinden. Generatie Z is net gestart en hongerig naar ontwikkeling, ze wil vooral gehoord worden. Coaching als middel om sneller impact te maken, talenten te ontdekken en invloed te krijgen op hun loopbaan, spreekt aan. Zeker als het laagdrempelig en flexibel is (denk aan video, app of korte sessies). Ze vinden het fijn om niet te hoeven wachten op een functioneringsgesprek om te praten over wat ze belangrijk vinden in hun werk. En als peers het ook doen, willen zij niet achterblijven.
Level up in 20 minutes
Langzaam maar zeker kruipt de volgende generatie naar de werkvloer: Generatie Alpha. Over een jaartje of vijf zullen de eerste Alphas serieus aan het werk gaan. Deze generatie groeit op in een wereld waar AI en algoritmes de norm zijn. Ze swipen eerder dan dat ze schrijven, vragen eerder iets aan een digitale assistent dan aan een leraar en zijn gewend aan directe feedback via likes, scores en notificaties. Generatie Alpha groeit op met hyperpersonalisatie, maar heeft juist daarom behoefte aan iets wat geen app kan geven: een echt gesprek. Coaching wordt voor hen geen luxe, maar een rustpunt in een wereld vol prikkels. Zelfinzicht wordt belangrijker dan ooit. Deze generatie heeft toegang tot eindeloze data over hun prestaties, voorkeuren en zelfs cognitieve profielen. Maar wéten wat je kunt, is iets anders dan wéten wie je bent en wat je belangrijk vindt. Coaching helpt betekenis te geven aan al die data. Als die coaching dan ook nog on demand, via hologram of een VR-bril kan…dan is het helemaal mooi. Korte interactieve sessies met doelen stellen, reflecteren en feedback verwerken. Als het even kan gecombineerd met game-achtige elementen, ‘level up je soft skills in 20 minuten per week.’ Deze generatie wil je in je achterhoofd houden als je het meerjarenbeleid uitstippelt! Regeren is vooruitzien tenslotte!