Beste werkzoekende spinnen-in-het-web en gemotiveerde samenwerkers die ook goed zelfstandig functioneren,

Begint jouw sollicitatiebrief met ‘Naar aanleiding van…’? Dan ben je geen uitzondering, zeker zeven van de tien mensen opent hun brief zo. Jouw brief ligt dus op de stapel met zeventig procent van de brieven die hetzelfde beginnen. Of dat erg is? Nee hoor, want met wat aanpassingen kom je makkelijk in de vijver van dertig procent terecht. Bam! Die kans grijp je natuurlijk meteen! Hoe? Door bijvoorbeeld te openen met een zin, een quote of de missie van de organisatie waar je binnen wilt komen. Kijk naar de vacaturetekst, op de site of naar een recente reclame en haak daarop in. Of start met wat jij echt als eerste dacht of voelde toen je de vacature zag. Dan heb je een goede binnenkomer! Zeker als je daarna meteen aangeeft dat je een bijdrage wilt en kunt leveren. Door je eigen ervaring met het product of de dienst te delen bijvoorbeeld. Wat die bijdrage precies is, dat schrijf je verderop in je brief. Met een beetje geluk leest de selecteur nu geïnteresseerd verder. 

Containers en husselen

Terug naar de brieven die wij als loopbaancoach vaak onder ogen krijgen. Wij lezen na het ‘naar aanleiding van… ‘ talloze keren dat mensen ‘toe zijn aan een nieuwe ervaring’ en dat de vacature ‘echt op hun lijf geschreven is’. En dan volgt niet zelden een aantal zinnen met containerbegrippen als ‘flexibel’, ‘resultaatgericht’, ‘zelfstandige teamplayer’, ‘geen 9 tot 5 mentaliteit’ en ga zo nog maar even door. Die brede begrippen worden vaak door elkaar gehusseld met nog wat motivatie-uitleg. Iedereen heeft een passie voor…, de drive om…, de gedrevenheid in… Nou ja, je snapt wat we bedoelen.  

Maak het verschil!

En natuurlijk, het klopt allemaal wat je schrijft. Je bent gedreven, je hebt passie en je bent niet te beroerd om voor negenen te beginnen. Maar de eerste die schrijft dat hij een 11 tot 3 mentaliteit heeft, moeten we nog tegenkomen. Yep, je snapt het weer meteen. Als jij het onderscheid gaat maken in de invulling van die gewilde functie, zul je eerst het onderscheid moeten maken met je brief.  Wees dus concreter! Geef voorbeelden. Ben je resultaatgericht? Geef dan aan wat voor resultaten je al behaald hebt. ‘In mijn vorige functie als leidinggevende van de Salesafdeling zijn de verkoopcijfers met dertig procent gestegen.’ We noemen maar iets. Waarschijnlijk heb je ook het containerbegrip ‘communicatief sterk’ in jouw brief staan. Dit is het moment om te laten zien hoe communicatief je écht bent; vertaal die containerbegrippen naar concrete zaken die van belang zijn in de nieuwe functie. 

Wellicht, misschien…

Je hebt nu een killerbrief geschreven. Nailed it! De selecteur heeft hem tot dusver gelezen en is enthousiast over jou. Ben je er dan? Helaas niet…nog even doorzetten. Je moet je brief nog afsluiten. Op zo’n manier dat je in gedachten blijft. Niet te arrogant, maar ook niet te bescheiden. Om krachtig af te sluiten zet je de lezer (de organisatie) centraal. Je beschrijft dus niet wat de functie of het bedrijf voor jou gaat betekenen. Je geeft juist nog even kort aan wat jij komt brengen. Je positioneert jezelf als een echte aanwinst dus. En als professional in de branche (of de functie), als echt mensenmens met oog voor de cultuur, weet jij best welke afsluiter passend is. De ene sector vraagt nou eenmaal om iets meer zelfverzekerdheid en in de andere sector is dat juist geen pluspunt. Een twijfelachtige houding doet het nooit goed. ‘Als u denkt dat ik misschien geschikt ben, dan hoop ik dat mijn brief wellicht aanleiding geeft om mij eventueel uit te nodigen’. Dat is in elke branche een no-go! En nu -enthousiaste daadkrachtige aanpakker die je bent- hup, schrijven! Op naar het gesprek!