De Heren in the House!

Ineens was het daar: Clubhouse. Een nieuwe app, audio only. Je kunt ‘inbellen’ bij verschillende rooms en meeluisteren met het gesprek dat gaande is. Wil je ook wat zeggen? Dat kan, je steekt je virtuele hand op en klimt op het podium. Zonder je haren te hoeven kammen, ook wel eens verfrissend. Er zijn talloze rooms, je kunt interesses aangeven (van sports tot entertainment, van World Affairs tot Tech) en je sluipt gewoon stilletjes de room binnen. Clubhouse is vooralsnog alleen voor de iPhone beschikbaar en je hebt een uitnodiging nodig om binnen te komen. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe meer uitnodigingen je krijgt om weg te geven. Wij komen inmiddels om in de invites, dus als je er een wilt…geef het maar even door! 

Neus eens rond

Goed, grote bekendheden als Elon Musk en Oprah Winfrey gaven een boost aan de app voordat wij het inhoudelijk van hen overnamen 🙂  Want om te onderzoeken of je als ondernemer iets aan Clubhouse kunt hebben, moesten we dat eerst zelf uitvogelen natuurlijk. Elton hoste eerder samen met anderen een room over LinkedIn. Tof om te doen en de reacties waren positief. Dat smaakte naar meer. Clubhouse groeit hard en het kan zeker interessant zijn om het ook voor jouw bedrijf in te zetten. Om je relevante netwerk te vergroten, om interessante vakinformatie op te halen of om bijvoorbeeld zelf te gaan spreken over jouw vak. Je kunt een eigen room hosten waarin je bijvoorbeeld tips geeft of juist vragen beantwoord. Het mooie van Clubhouse is dat je persoonlijk in gesprek kunt gaan (nogmaals: zonder dat je je haar hoeft te kammen) en dat eigenlijk alle vormen mogelijk interessant zijn voor jouw business. Ga vooral eens rondneuzen om inspiratie op te doen. 

Handjes omhoog

Early adapters als we zijn… hadden we voldoende inspiratie opgedaan en besloten een room te hosten over het vinden van werk. Altijd spannend, want het is maar afwachten of er überhaupt iemand wil komen luisteren natuurlijk. Nu laten we af en toe best graag zaken aan het toeval over, maar in dit geval hadden we onze room ruim van tevoren goed onder de aandacht gebracht. We bereidden ons gedegen voor. Uit het hosten van een eerdere room leerden we al dat het best lastig is om alles te doen. Praten over de inhoud, de opgestoken handjes in de gaten houden, mensen op het podium laten, daarop reageren, kijken of er niet al te veel mensen vandoor gingen en bijsturen om het interessant te houden. Dat zou ons deze keer niet overkomen: we vroegen aan een interviewer om mee te doen, om samen met ons de boel in goede banen te leiden.   

Verzoeknummertjes? Roep maar! 

We vonden het best spannend, eerlijk is eerlijk. Maar we vonden het vooral ook heel mooi en tof om te doen. Was het druk in onze room? Nee, dat niet (ook daar zijn we eerlijk over). Maar achteraf gezien was dat ook een plus. Want de drempel voor de mensen die meeluisterden om ook iets bij te dragen of een vraag te stellen, was daardoor minder hoog. We kregen zelfs achteraf een appje waarin we terug kregen dat ons gesprek tot nieuwe inzichten had geleid. Of het perfect was? Nee, natuurlijk niet! We hebben er zelf ook veel van geleerd. Dat we de volgende keer (jawel, er komen volgende keren!) nóg duidelijker het onderwerp afbakenen. Om zo nog gerichter te kunnen helpen. Dat we de volgende keer een half uur reserveren, om het zo voor de ‘aanhakers’ behapbaar het houden. Wij gaan dus aan de slag om weer een interessant onderwerp uit te diepen in Clubhouse. Of…en dat zou helemaal tof zijn…jij geeft aan wat je zou willen horen van ons! Laat het maar weten in de comments, via een privé-bericht of appje!