Uhm, nu even niet! 

De meeste ondernemers herkennen het: een volle agenda. Is het niet met werk, dan wel met de boekhouding, de marketing, de acquisitie. Er is altijd iets te doen. Afspraken, deadlines, nieuwe wet- en regelgeving, uitvallend personeel of zelf een griepje te pakken krijgen. De lunchpauze schiet er bij in en ‘s avonds werk je nog even die offerte uit. LinkedIn benutten? Dat komt in het weekend dan wel. 

Voor je het weet, sta je altijd aan. Ruil je je uurtje sport in voor een netwerkborrel en sla je de wandeling met een kennis af, omdat de facturen nog de deur uit moeten. Herkenbaar? Vast wel. Goed? Dat niet! En dat weet je zelf ook. Maar dat wil niet zeggen dat je je er bij neer moet leggen. Veranderingen zitten in kleine stapjes die je al kent en leuk vindt, dat vergroot de kans op duurzame veranderingen. Als je je nu voorneemt dat je over twee maanden een marathon moet rennen… dan bestaat er een grote kans dat het een kansloze missie is. Zo’n groot doel in zo’n korte tijd. Je wordt al moe als je er aan denkt. Oh ja, vertel meteen even tegen iedereen wat je gaat doen. Dan voel je zelf meer urgentie en geef je anderen de kans je aan te spreken. 

Klein maar fijn

Om kleine veranderingen blijvend door te voeren, moeten ze bij jou en je dag passen. Sla je de gezonde lunch over, omdat je nu eenmaal makkelijker en sneller een chocowafel in je tas gooit ‘s ochtends? Dan weet je wat je te doen staat: je maakt ‘s avonds al iets lekkers en gezonds klaar en dan gooi je dat in je tas. Simpel toch? En sla je die wekelijkse wandeling in de avond af omdat je te moe bent, of omdat je er afspraken tussen laat komen? Misschien is het dan mogelijk om een half uurtje overdag een frisse neus te halen. En dan kun je al wandelend ook even die klant bellen. Gewoon blokken in je agenda en gaan. Zo komen wij graag op de fiets naar kantoor en kopen we niet meer elke vrijdagochtend worstenbroodjes voor bij het overleg.

Te veel? Snappen we! 

Is dat te veel gevraagd? Kunnen we ons voorstellen hoor. Overweeg dan eens om te beginnen met een minuut of vijf extra bewegen. Doe gewoon wat oefeningen en rek en stretch wat. Of ga eens staand werken. Zit dat er niet in? Gun jezelf dan ieder geval wat vaker mentaal rust. Stap met je gedachten even helemaal uit het werk en laat frisse gedachten binnenkomen. Wat we willen zeggen: zoek naar manieren die bij jou passen om je stressniveau te verlagen en je fysieke gezondheid te vergroten. En bedenk ook waarom je aan jezelf werkt: want wat kan er gebeuren er als je niets verandert? Stapje voor stapje creëer je nieuwe gedragspatronen. En voor je het weet is die lunchwandeling een onmisbaar deel van je werkdag!