Gek op LinkedIn

Dat we bij De Heren Van Werk gek zijn op LinkedIn (figuurlijk, maar soms ook letterlijk), zal je niets verbazen. Als je ons een beetje volgt, weet je hoe actief we zijn. En dat doen we niet voor niets (ook dat is letterlijk en figuurlijk trouwens)! Want het levert ons en onze kandidaten heel veel op. ‘Wat dan?’, zul je denken. Of ‘hoe dan?’. Heb je zin om je te verdiepen in het algoritme? Een studie te maken van succesvolle posts en daar je eigen content op te creëren? Waarschijnlijk niet. En het goede nieuws is: dat hoef je ook niet te doen! 

Onze LinkedIn-expert Elton doet dat natuurlijk wel. En hij heeft Maurice ook aangestoken met zijn enthousiasme en kennis. Want het helpt om te weten hoe LinkedIn werkt, zeker als je trainingen geeft en werkzoekenden en ondernemers traint en coacht om het effectief in te zetten. Maar LinkedIn is niet jouw werk, jij wilt het juist voor jou laten werken. En precies daarom delen we graag onze kennis. Om het voor jou makkelijker te maken. 

Doe ik het goed?

Eerst even dit: elke seconde komen er nieuwe leden op LinkedIn bij. Het is dé plek om met professionals in contact te komen, de ontwikkelingen in jouw branche te volgen, om zakelijk nieuwe mensen te leren kennen, om een baan te vinden, om nieuwe klanten ‘warm’ te maken voor jouw business. Of om gewoon wat door je tijdlijn heen te scrollen natuurlijk. Wat je maar wilt. En natuurlijk is er een manier om erachter te komen hoe ‘goed’ je het doet op LinkedIn. Voor de geïnteresseerden: Je kunt je Social Selling Index hier bekijken en vergelijken met andere professionals in jouw tak van sport. Leuk om te zien! Maar staar je vooral niet blind op jouw score! En maak je vooral ook niet al te druk over de algoritmes, technische vindbaarheid en wat al dies meer zij! 

Zo werkt het niet!

Uiteraard is dat allemaal niet onbelangrijk en kan het je helpen om beter zicht- en vindbaar te zijn. Maar dat komt ook vanzelf goed als je LinkedIn gewoon gebruikt. Om een voorbeeld te geven: een klant van ons doet bijna niets op LinkedIn, zij steekt af en toe een duimpje op bij een bericht, maar plaatst zelden een commentaar, deelt niets en volgt sporadisch een interessant bedrijf of persoon. Toch scoort ze niet slecht met haar SSI, ze behoort tot de beste 35% van de personen in haar bedrijfstak. Haar vraag aan ons was duidelijk: ik vind het best lastig om mezelf te ‘laten zien’ en om contact te zoeken met andere professionals en potentiële klanten. Als we puur en alleen naar SSI kijken, zit ze goed. En toch werkt het zo niet! 

Levend reclameblad? Liever niet! 

Waar het uiteindelijk om draait is de continuïteit van de zichtbaarheid. Je hoeft jezelf en je werk niet ‘verkopend’ in de digitale etalage te zetten. Het gaat veel meer om het aangaan van verbindingen. En dat hoeft niet groots en meeslepend en van ‘kijk mij nou eens goed zijn’. Liever niet zelfs! Je bent geen reclameblad, dus waarom zou je jezelf zo profileren. Je bent een professional die graag met andere professionals in contact is. Om van elkaar te leren, om elkaar te helpen. Of je bent een ondernemer die zijn of haar klanten graag helpt met een probleem waarvoor jij de oplossing hebt. Je deelt je kennis, zodat anderen er wat van opsteken. Je deelt je netwerk, zodat anderen er ook profijt van hebben. Je geeft aan wat je kunt en wilt en dat zien anderen voorbij komen. Kortom: je doet op LinkedIn wat je in ‘het echte leven’ waarschijnlijk ook als vanzelfsprekend doet. En als je dat consequent doet, levert het je ook wat op. Zo simpel kan het zijn!